مترونوم چیست و چگونه به گیتاریست ها کمک می کند؟

خیلی از گیتاریست هایی که تازه وارد دنیای موسیقی شده اند پیش خود می‌پرسند که مترونوم چیست و چه کمکی به آنها می کند؟ در این مطلب از لامینور به این پرسش ها پاسخ خواهیم داد.

مترونوم چیست ؟

وقتی تازه وارد دنیای موسیقی می شوید در ماه های اول اصطلاحات زیادی را می شنوید که برای شما ناشناخته است. اما نگران نباشید به مروز زمان شما نیز به همه این اصطلاحات آشنا خواهید شد.

یکی از این کلمات عجیب! مترونوم است. مترونوم وسیله ای است که با کمک آن می توانید ریتم و حرکت در موسیقی را بهتر درک کنید.

 این وسیله معجزه گر به شما اجازه می دهد تا از زمان تمرین خود بهترین استفاده را کنید و خیلی زود درک صحیح از ریتم را فرا بگیرید. مترونوم‌ها با تکرار ضربات یکنواخت و قابل تنظیم، به نوازنده کمک می کنند تا به صورت دقیق و صحیح ضرب را اجرا کند

تاریخچه مترونوم

با یک جستجوی فارسی ساده در گوگل  براحتی به صفحه ویکی پدیا مربوط به مترونوم می رسید. در این صفحه خیلی ساده و دقیق به تاریخچه مترونوم اشاره شده است.

این وسیله در سال 1814 میلادی توسط یک مخترع آلمانی به نام یوهان ملتس اختراع شد و اختراع آن را می توان نقطه عطفی در تاریخ آموزش موسیقی به حساب آورد.

انواع مترونوم


مترونوم‌های مکانیکی :

مترونوم‌های مکانیکی برای دهه ها تنها نوع مترونوم برای نوازندگان به حساب می آمد. این مترونوم‌ها بسیار دقیق هستند و با نیروی مکانیکی و حرکت پاندولی عمل می کنند و علی رغم اینکه به دلیل به بازار آمدن نمونه‌های دیجیتال در حال کم شدن هستند. اما افراد زیادی به خاطر نوستالژیک بودن از آنها استفاده می کنند.

مترونوم‌های دیجیتال :

به بازار آمدن مترونوم دیجیتال یک تحول بزرگ در استفاده از این ابزار بود. این مترونوم‌ها به خاطر توانایی پردازش و قابلیت  فوق العاده ای که در شکست ضرب ها در اختیار کاربر قرار می دادند، نگاه نوازندگان را به این ابزار تغییر دادند.

 نمونه خیلی جدید آنها را می توان در اپ های موبایل مشاهده کرد. توسط این مترونوم‌ها سخت ترین و پیجیده ترین ریتم ها را نیز می توان به خاطر سپرد و نواخت و توصیه می کنیم به عنوان فردی که به دنبال آموزش گیتار یا هر ساز دیگری هستید حتما از این نوع استفاده کنید.

اپ ها و سرویس های پیشنهادی:

سیتم عامل اندروید : metronome

سیستم عامل ios : پرومترونوم

مترونوم آنلاین

آیا استفاده از مترونوم برای ریتم زدن با گیتار مفید است؟

بدون شک یکی از عواملی که به شما کمک می کند به توانایی بالا در اجرای ریتم در گیتار برسید، تمرین با مترونوم است. خیلی از گیتاریست به خصوص آن دسته که با گروه تمرین می کنند همیشه از این ابزار استفاده می کنند.

شیوه های زیادی برای تمرین با مترونوم مرسوم است که در حوصله این نوشته نیست اما در نوشته های بعدی بیشتر درباره آنها صحبت می کنیم و روش های مفید تمرین با مترونوم برای نوازندگان گیتار را بررسی می کنیم اما برای شروع می توانید تمرینات روزانه ریتم زدن یا گرم کردن دست را با مترونوم انجام دهید.

به عنوان مثال قبل از شروع کردن تمرینات اصلی مترونوم را روشن کنید و برروی ریتم 4/4 و در سرعت 50 قرار دهید. حالا شروع کنید و تمرین پایه ای دست چپ یعنی انگشت گذاری به صورت 1،2،3،4 را با فرض هر فرت یک ضرب سیاه با انگشت i و m بنوازید. ( اگر از پیک استفاده می کنید هر ضرب پیک یک نت سیاه و یا به عبارتی یک ضرب مترونوم می شود)

بعد از هر دور انجام تمرین بر روی دسته مترونوم را 5-10 درجه سریعتر کنید و این تمرین را تا سرعت 90-100 انجام دهید.  این تمرین ساده را برای یک هفته و در هر بار تمرین برای 10 دقیقه انجام دهید و تاثیر شگفت انگیز آن را در سرعت و یکنواختی ضربه زدن مشاهد کنید.

برای تمرین ریتم هم می توانید به همین شکل استفاده کنید یعنی هر ضرب سیاه را برابر با یک ضرب مترونم در میزان 4/4 فرض کنید و شروع به نواختن کنید و به مرور سرعت خود را بالا ببرید فقط دقت داشته باشید که در هر میزان 4/4 اولین ضرب ریتم را قوی تر بزنید تا حس بهتری به ریتم و حرکت موسیقی در گیتار بدهید.

آیا برای گیتار زدن باید همیشه از مترونوم استفاده کنید؟

همانطوری که مقدمه گفتیم ماهیت استفاده از مترونوم‌ به عنوان یک ابزار کمک آموزشی است و استفاده از آن فقط برای بهبود سطح نوازندگی گیتاریست هاست و بعد از مدتی تمرین نوازنده به درجه ای از درک ریتم خواهد رسید که بدون کمک مترونوم‌های مختلف نیز قادر به ثابت نگه داشتن ریتم خواهد بود.

توجه : به این نکته دقت کنید که فریب سال‌های زیاد نوازندگی خود را نخورید. خیلی از مواقع حتی بعد از زمانی که مدت‌ها یک ریتم را دقیق میزدید نیز عدم تعادل در ریتم به سراغ شما می‌آید.

پس حتی اگر خیلی هم از درک خود از ریتم و ضرب مطمئن هستید به صورت دوره ای ( هفته ای یا دوهفته یک بار) به سراغ مترونوم بروید و بخشی از تمرینات روزانه خود را با این دستگاه انجام دهید.

بحث درباره مترونوم به همین جا ختم نخواهد شد و به خاطر اهمیت استفاده از آن در آموزش ریتم گیتار در نوشته‌های دیگری درباره این موضوع مهم با هم صحبت می کنیم.
 

امیدواریم این نوشته به درک بهتر شما از این ابزار آموزشی کمک کرده باشد. لطفا تجربیات و نظرات خود درباره استفاده از مترونوم را در زیر همین پست برای ما کامنت کنید.

دیدگاه ها(2 دیدگاه)

  1. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    مطلب مفیدی بود

  2. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    عالی بود. من خودم تازه وارد هستم و تازه گیتار زدن رو شروع کردم خیلی کمکم کرد