چند نکته ضروری در نگهداری مناسب از گیتار

اگر قصد خرید گیتار را دارید یا به تازگی گیتار خود را تهیه کرده‌اید، باید اصول اولیه‌ی مراقبت از این ساز را به خوبی یاد بگیرید. گیتار در صورت نگهداری مناسب دهه‌ها عمر خواهد کرد و بسیاری از گیتارهای میان‌رده و بالارده پس از سال‌ها به کالایی گران‌بها تبدیل می‌شوند. در این مطلب قصد داریم شما را با چند نکته‌ی اولیه در زمینه‌ی نگهداری گیتار آشنا کنیم. نخست به یاد داشته باشید که باید گیتار خود را به شکل مداوم تمیز کنید. می‌توانید با پولیش‌های مخصوص چوب و وسایل منزل گیتار خود را پاکیزه نگه دارید یا اینکه از
پولیش‌های مخصوص گیتار استفاده کنید. هربار که تمرین خود را به پایان رساندید، سیم‌های گیتار را با یک دستمال خشک تمیز کنید. این کار باعث از بین رفتن عرق و چربی دست از روی سیم‌ها می‌شود و به طول عمر آن‌ها کمک خواهد کرد.



هرگز گیتار را در محیط‌های بیش از حد سرد یا گرم قرار ندهید. به عنوان مثال گیتار را زیر نور آفتاب رها نکنید. این کار ممکن است به چوب گیتار آسیب بزند و رنگ آن را هم محو می‌کند. بهتر است گیتار خود را در خانه و در محیطی خنک و خشک نگه دارید. همچنین بهتر است پس از تمرین، گیتار را در کیس خود بگذارید تا به اشتباه به آن آسیب نرسانید. در زمان تعویض سیم‌ها، تمامی فرت‌های گیتار را به خوبی تمیز کنید. این کار عمر صفحه‌ی انگشت‌گذاری و سیم‌ها را افزایش خواهد داد. برای تمیزکردن فرت‌برد بهتر است از یک مسواک نرم استفاده کنید و هر فرت را با مخلوطی از آب و صابون تمیز کنید. دو نکته‌ی کوچک دیگر:
  1. بهتر است در زمان تمرین کمربند نداشته باشید. کمربند در طول زمان به بدنه‌ی گیتار آسیب خواهد زد. این نکته به نظر ساده است اما بسیاری آن را انجام می‌دهند.
  2. یک استند گیتار تهیه کنید. استندهای گیتار ارزان نیستند اما اگر گیتار را به دیوار یا امپ تکیه دهید، به زودی خواهد افتاد و ممکن است خسارت بسیار بیشتری به شما وارد کند.
در نهایت اینکه اگر از گیتار خود به خوبی مراقبت کنید، این ساز تا سال‌ها همراه شما خواهد بود. پس این اصول اولیه را همواره به خاطر داشته باشید. اگر سوالی دارید یا می‌خواهید نکته‌ای را به متن بالا اضافه کنید حتما آن را با ما در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

منبع: Do Re Mi Studios

دیدگاه ها(12 دیدگاه)

  1. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    سلام ممنونم بخاطر سایت خوبتون. اگه گیتار رو با دستمال مرطوب تمیز کنیم مشکلی پیش نمیاد یا اینکه باید خشک باشه ؟

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      3 سال پیش

      خیلی مشکلی نیست بعددش یه دستمال خشک هم بکشید روش

  2. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    تو این ایام کرونا! وقتی از گیتار کسی استفاده میکنم یا کسی از گیتارمون استفاده میکنه... چجوری باید ضد عفونیش کنیم گیتار رو؟ میشه از یه پارچه نخی آغشته به الکل استفاده کرد آیا؟

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      3 سال پیش

      بله می تونید از اکل برای تمیز کردن استفاده کنید و البته الکل رو مستقیم به گیتار نزنید و با دستمال آغشته و تمیز کنید دسته گیتار رو

  3. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    سلام من به تازگی از تهران میخوام برم شمال زندگی کنم به نظرتون چیکار کنم گیتارم تو هوای شرجی خراب نشه و اینکه میتونم گیتارمو بزارم تو هارد کیس تا خراب نشه یا تو هارد کیس هم خراب میشه؟

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      5 سال پیش

      سلام وقتی می خواهید ساز رو در شرایط شرجی نگهداری کنید باید مراقبت های بیشتری رو انجام بدید به عنوان مثال سازتون وقتی استفاده نمی کنید داخل کیس باشه و رطوبت گیر هم داخل کیس استفاده کنید. یا مقابل کولرهای گازی گیتارتون رو قرار ندید

  4. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    سلام من خیلی تو سایت های یرانی گشتم چیزی پیدا نکردم در مورد عمر گیتار اگه گیتار در بهترین شرایط نگهداری بشه تا چند سال عمر میکنه بعضی دوستان اگهی هایی میزارن که مثلا این گیتار دست ساز هست و مال بیست یا سی سال پیش هست حالا نمیدونم این یه مزیت حساب میشه یا نه چون خلاصه گیتار از چوب درست شده و بعد از مدت های طولانی مثل این خاصیت رزونانس خودش رو از دست میده فکر کنم اگه یه جواب منطقی و درست به من بدید ممنون میشم

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      5 سال پیش

      سلام حامد این که یک گیتار چقدر عمر می کنه ؟ این یک سوال کلی هست و به چند تا عامل بستگی داره : کیفیت و نوع چوبی که در ساخت گیتار استفاده شده، آب و هوای منطقه ای که در اون زندگی می کنید، نحوه نگهداری شما، مقدار استفاده از گیتار و .... کیفیت چوب از مهمترین عواملی هست که در عمر یک گیتار می تونه موثر باشه و این موضوع برای گیتارهای دست ساز یا گیتارهای شرکتی با برندهای معروف که گیتارهای با کیفیتی تولید می کند قابل صحبت هست و در حد گیتارهای مبتدی خیلی قابل بحث نیست. در اینجا حتی اگه گیتار از چوب با کیفیت درست شده باشه با گذر زمان کوک بهتری هم پیدا می کنه و با تغییر در شکل منافذ چوبی و ساختار چوب صدا بهتر و پخته تری نیز حاصل میشه و این گیتار حتی شاید بتونه بیش از 50 سال هم برای شما عمر کنه در مورد آب و هوای منطقه ای که در اون زندگی می کنید هم که واضح هست اگه در مناطق مرطوب و پربارش باشید این نوع آب و هوا می تونه تاثیر منفی روی چوب گیتار داشته باشه و برای همین توصیه میشه در این مناطق روش های حفاظتی ویژه ای رو برای نگهداری گیتارتون استفاده کنید و حتی خیلی از گیتارها با روکش های مخصوص برای این نوع آب و هوا ساخته میشند. در مورد نگهداری و اینکه شما چقدر از گیتارتون مراقبت میکنید هم نکات زیادی رو میشه گفت : اینکه بعد از تمرین گیتارتون در کیس مناسب قرار میدید، اون رو تمیز می کنید یا از روغن ها مخصوص برای بازنگهداشتن منافذ صدایی استفاده می کنید ، اینکه وقتی گیتارتون رو برای مدت طولانی نمی زنید سیم ها رو شل کنید تا از فشار روی دسته کمتر شه یا اینکه در هنگام حمل و نقل چقدر مراقب گیتارتون هستد و .... خیلی عوامل دیگه می تونه در طول عمر سازتون تاثیر گذار باشه در مجموع وطبق تجربه وقتی سراغ گیتارهای با عمر بالا برید که این گیتار ها از نوع خیلی با کیفیت هستند وگر نه در مورد گیتارهای مبتدی که در حال حاضر در ایران بین رنج 1-5 میلیون فروخته میشون پیشنهاد می کنیم زیاد رو طول عمرشون حساب نکنید چون این گیتارها همانطور که از نامشون پیداست برای مبتدی ها ساخته شده اند و طول عمر کوتاه تری دارند

      • کاربر مهمان

        5 سال پیش

        خیلی ممنون از پاسخ جامع و کامل و درست و حسابی شما و از پاسخ گویی سریعتون

  5. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    اکشن یا همون ارتفاع سیم اول (می بم) در فرت 12 دقیقا نصف ارتفاع سدل (خرک) هستش. یعنی اگه سدل ارتفاعش n باشه، اکشن شما n/2 خواهد بود. من خودم معمولا پیشنهاد میکنم سدل 7 باشه تا به اکشن 3.5 برسید برای فلامنکو البته.

  6. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    سلام خسته نباشید ممنون از مطالبی که در اختیار نوازنده های خوبه کشورمون همچنین شما قرار میدهید یه سوال کوچیک داشتم. چطوری میشه بلندی ارتفاع تیغه ی خرک رو تنظیم کرد تا ب همون اندازه ی مطلوبی که میخوایم برسه (یعنی صدای گز زدن فرتاش ازبین بره بعد اکشن سیم ها هم تا حد امکان پایین بیاد تا جاییکه گز نزنه) ممنون از اینکه این امکاناتو در اختیارمون میذارید.

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      6 سال پیش

      ممنون از لطفتون. در این پست تغییر اکشن گیتار رو تا حدی توضیح دادیم: https://laminor.academy/blog/classical-acoustic-guitar-action-adjustment/ در کل بهتره برای تنظیم خرک گیتار آکوستیک و کلاسیک به تعمیرکارهای حرفه‌ای مراجعه کنید. چون تغییرات بازگشت‌پذیر نیست و ممکنه به قطعات گیتار آسیب‌های دائمی وارد بشه.