۵ راهنمایی برای استفاده بهتر از گیتار هفت سیم

بسیاری از نوازندگان پس از مدتی اجرا با گیتارهای شش سیم، به سراغ ایجاد تنوع و امتحان کردن گیتار هفت سیم می‌روند. هرچنداستفاده و هدایت سیم هفتم ممکن است برای بسیاری دشوار باشد. در این مقاله درباره‌ی راه‌های استفاده بهتر از گیتارهای هفت سیم صحبت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: آموزش تنظیم اکشن گیتار الکتریک

شباهت‌های بسیاری بین گیتار ۶ سیم و گیتار ۷ سیم وجود دارد. هرچند این دو گیتار از لحاظ قابلیت‌ها و نوع طراحی تفاوت‌های مهمی نیز دارند. برای استفاده‌ی مناسب از گیتار هفت سیم، بهتر است نخست با چالش‌های پیش رو در استفاده از این گیتار آشنا شوید و سپس توانایی‌های آن را درک کنید. در ادامه مقاله‌ای از تام هس (نوازنده‌ی گروه Rhapsody of Fire)‌ را می‌خوانید که در استفاده‌ی بهتر از گیتار هفت سیم به شما کمک خواهند کرد.

سیم هفتم را در گیتار لید استفاده کنید

بسیاری از گیتارهای هفت سیم (به دلیل وجود یک سیم بیس بیشتر) تنها در اجرای ریتم استفاده می‌شوند. هرچند یکی دیگر از کاربردهای این گیتار، استفاده از آن در نوازندگی لید است. با استفاده از گیتارهای هفت سیم می‌توانید نوازندگی خود را با نت‌هایی بسیار پایین‌تر از محدوده‌ی معمولی گیتار ترکیب کنید. برای این کار گام‌ها و ارپجیوهای معمولی گیتار لید خود را به سیم سل (سیم هفتم) گسترش دهید. از این راه گیتار لید شما رنج صدایی نزدیک‌تر به پیانو خواهد داشت.

اگر به تنهایی نتوانستید از نت‌های سیم هفتم استفاده کنید، از یک مدرس گیتار که تجربه‌ی کار با گیتارهای هفت سیم را دارد، کمک بگیرید.

کشف و یادگیری آکوردهای جدید

می‌توانید با گیتار هفت سیم آکوردهایی را اجرا کنید، که استفاده از آن‌ها در گیتار شش سیم غیرممکن است. بسیاری از نوازندگان گیتار، از گیتارهای هفت سیم برای اجرای متال استفاده می‌کنند. هرچند توانایی‌های این گیتار بسیار گسترده‌تر است. با استفاده از سیم هفتم می‌توانید به آکوردهای ساده تنوع بدهید. همچنین می‌توانید با استفاده از این سیم، خط‌های بیس و خط‌های اصلی آهنگ را به شکل همزمان اجرا کنید.

برای تمرین آکوردهای جدید ابتدا تنظیمات امپ را به حالت کلین (clean) برگردانید. سپس سعی کنید آکوردهایی که پیش از این در ۶ سیم یادگرفته‌اید را با استفاده از سیم هفتم اجرا کنید. ابتدا با استفاده از سیم‌های سوم،‌ چهارم و پنجم چند آکورد را اجرا کنید و سپس این آکوردها را با سیم هفتم ترکیب کنید.

سپس همین کار را با سیم‌های اول، دوم و سوم انجام دهید. به تفاوت‌های این دو تکنیک دقت کنید و انتخاب کنید که کدامیک از سبک‌ها (سیم‌های تربل یا سیم‌های میدل) به سلیقه‌ی شما نزدیک‌تر است. سپس می‌توانید همین ترکیب‌ها را در موسیقی خود استفاده کنید.

گیتار هفت سیم

از تمام قابلیت‌های ساز استفاده کنید

اکثر اوقات نوازندگان به دلیل دیدن اجرای گروه‌های هوی راک به گیتار هفت سیم علاقه‌مند می‌شوند. به همین دلیل اکثر وقت خود را به نوازندگی ریف‌های متال با استفاده از سیم هفتم اختصاص می‌دهند. این امکان بسیار جذاب و منحصر به گیتارهای هفت سیم است. هرچند اگر یک نوع موسیقی را بارها تکرار کنید خیلی زود به حالتی ایستا در خلاقیت هنری خود می‌رسید. اگر آهنگی را تنها با نت‌های پایین بنویسید و اجرا کنید، مخاطب شما خیلی زود از شنیدن آن خسته خواهد شد. پس از سیم‌های دیگر نیز در نوازندگی ریتم استفاده کنید.

گیتار هفت سیم تنها در حالتی به خلاقیت هنری شما کمک می‌کند،‌ که از تمامی قابلیت‌های آن به خوبی بهره ببرید. یکی از مهم‌ترین نکات در آهنگسازی، رسیدن به تعادل میان نت‌ها و گام‌های مختلف است.

ترکیب گیتار ریتم و گیتار لید

یکی از نشانه‌های یک نوازنده‌ی حرفه‌ای گیتار هفت سیم، توانایی او در جابجایی میان گیتار ریتم و لید، بدون از دست دادن زمان است. به دلیل عرض بیشتر دسته در گیتارهای هفت سیم، جابجایی از نت‌های پایین به بالا ممکن است کمی دشوار باشد.

برای بهتر شدن در ترکیب گیتار ریتم و لید، نه تنها باید این دو بخش را جداگانه تمرین کنید بلکه باید زمانی را به تمرین جابجایی بین ریتم و لید اختصاص دهید. پس برای تمرین ابتدا هر بخش را به شکل جداگانه و بدون اشتباه اجرا کنید و سپس تمرکز خود را بر جابجایی‌ها و ترکیب این دو بگذارید.

همچنین بهتر است نوازندگی خود را ضبط کنید و مجددا به آن گوش کنید. از این راه می‌توانید اشتباهات خود را بشنوید و آن‌ها را تصحیح کنید.

صداهای ناخواسته را به حداقل برسانید

بسیاری از نوازندگان، در کنترل صداهای اضافی گیتار هفت سیم به مشکل برمی‌خورند. یکی از دلایل آن، برهم خوردن عادت آن‌ها به دلیل تفاوت فیزیکی گیتارهای شش سیم و هفت سیم (از جمله وجود یک سیم بیشتر و دسته‌ی پهن‌تر) است. عادت‌کردن به گیتار جدید ممکن است کمی زمان ببرد. هرچند باید حذف صداهای ناخواسته را به یکی از الویت‌های خود تبدیل کنید. با دقت به صداهای اضافی گوش کنید. همچنین از تکنیک‌های ساکت‌کردن سیم گیتار برای حذف برخی از این صداها استفاده کنید. اگر همچنان با این مسئله مشکل داشتید می‌توانید به یک استاد گیتار مطمئن مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری نهایی

ایده‌های بیان شده در این متن چندان دشوار نیستند. اما بسیاری از نوازندگان این ایده‌ها را به عمل تبدیل نمی‌کنند. به همین دلیل پیشرفت آن‌ها به عنوان یک نوازنده کند می‌شود. با استفاده از ایده‌های بالا، می‌توانید از قابلیت‌های گیتار هفت سیم به خوبی استفاده کنید. همچنین می‌توانید توانایی‌های موسیقایی خود را در زمانی کوتاه‌تر بهبود ببخشید.

منبع: Take Lessons

دیدگاه ها(0 دیدگاه)

دیدگاهی برای این پست موجود نیست. اولین نفری باشید که نظر خود را در رابطه با این ویدئو بیان میکند!