کاربرد پیچ کنترل تن،‌ ولوم و سوییچ پیکاپ در گیتار الکتریک

بسیاری از نوازندگان به دنبال بهبود صدای گیتار خود بدون پرداخت هزینه‌های اضافی هستند. در این مقاله سعی می‌کنیم استفاده از امکانات گیتار الکتریک را برای رسیدن به صدای بهتر به شما آموزش دهیم.

بیشتر بخوانید: آموزش تعویض سیم گیتار الکتریک

نوازندگان گیتار الکتریک همواره به دنبال دریافت بهترین صدا از گیتار خود هستند. صدای گیتار الکتریک مانند یک تابلوی نقاشی است. باید رنگ‌های مختلف را به شکلی با هم ترکیب کنیم که به یک تصویر زیبا دست یابیم. در گیتار این رنگ‌ها بیس،‌ میدل و تربل،‌ امپلیفایر و افکت‌های گیتار هستند.

هر نوازنده‌ای صدای گیتار منحصر به فرد خود را دارد که با آن شناخته می‌شود. این صدا در نتیجه‌ی سال‌ها تمرین و آزمون و خطا به دست آمده است. هرچند این صداها همگی در گیتار شما وجود دارند و نیازی به صرف هزینه‌ی اضافی برای به دست آوردن آن‌ها نیست.

در این مقاله به راه‌هایی اشاره می‌کنیم که می‌توانید، با استفاده از امکانات گیتار، صدای آن را بهبود ببخشید.

قدم اول

پیش از تغییر صدای گیتار بهتر است سوال‌های زیر را از خود بپرسید:

  • به چه بخش‌هایی از صدای فعلی گیتار علاقه دارید.
  • چه مواردی را دوست ندارید؟ (مثلا بیش از حد برایت یا دارک است)
  • سبک نوازندگی شما نیازمند چه نوع صدایی است. (مثلا آکوردهای درخشان، پاور کوردهای سنگین یا بندهای شفاف نیاز دارد.)

از این راه هدف نهایی خود را (با اتکا به تجربیات قبلی یا صدای هنرمند موردعلاقه خود) انتخاب کنید.

چگونه از تنظیمات گیتار الکتریک استفاده کنیم

بسیاری از نوازندگان به دنبال خرید افکت‌ها و پدال‌های جدید هستند. هرچند تعداد کمی، از امکانات خود گیتار از جمله پیچ کنترل تن و انتخاب‌کننده‌ی پیکاپ‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه توضیحات کوتاهی را درباره‌ی این امکانات مشاهده می‌کنید.

سوییچ انتخاب‌کننده پیکاپ

این سوییچ به شما اجازه می‌دهد پیکاپ‌ها را فعال و غیرفعال کنید. اکثر گیتارها دارای سوییچ‌هایی با سه موقعیت هستند. هرچند برخی (از جمله فندر استرتوکستر)‌ ۵ موقعیت دارند.

پیکاپ بریج (پایین‌ترین پیکاپ) معمولا صدایی براق و زیر دارد.

پیکاپ میدل (میانی) صدایی گرم دارد.

پیکاپ دسته (نک) صدایی پُر و با بیس بیشتر دارد.

پیچ ولوم

بلندی صدای گیتار و میزان سیگنال خارج شده از گیتار توسط پیچ ولوم تنظیم می‌شود.

پیچ تن

پیچ تن (Tone) با کم و زیاد کردن سیگنال‌های بیس و تربل (زیر و بم)، صدای گیتار را تغییر می‌دهد. نوازندگان گیتار الکتریک به صداهایی با بیس بیشتر دارک و به صداهایی با تربل بیشتر برایت (bright)‌ می‌گویند.

چگونه از پیچ گیتار برای دستیابی به صدای بهتر استفاده کنیم

حالا که نکات ابتدایی را یاد گرفتیم،‌ بهتر است روی استفاده از این امکانات تمرکز کنیم. بسیاری از نوازندگان پیچ‌های گیتار را همواره تا آخر باز نگه می‌دارند و در نتیجه بخش مهمی از قابلیت‌های گیتار الکتریک را نادیده می‌گیرند. این کار مانند این است که از یک ماشین مسابقه تنها در دنده‌یک استفاده کنید.

می‌توانید در ابتدا پیچ‌ها را کمی پایین‌تر از سطح نهایی آن‌ها تنظیم کنید. با این کار در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را بالاتر ببرید یا پایین‌تر بیاورید. در ادامه چند کاربرد مهم پیچ‌های کنترل گیتار الکتریک را یاد می‌گیرید.

کاربرد پیچ ولوم در گیتار الکتریک

بالا بردن صدا:

یکی از ابتدایی‌ترین کاربردهای پیچ ولوم، بالا بردن صدا در زمان اجرا است. خصوصا در مواقعی که از گیتار ریتم به اجرای لید می‌رسید می‌توانید با استفاده از پیچ ولوم، صدای گیتار را بالا ببرید. برای اجرای ریتم، پیچ ولوم را بر روی ۶ یا ۷ تنظیم کنید و سپس برای اجرای لید به سراغ شماره‌ی ۱۰ بروید. باز کردن یپچ ولوم، گین (Gain)‌ صدا را نیز افزایش می‌دهد و به همین دلیل برای تک‌نوازی مناسب‌تر است.

تمیزکردن سیگنال:

اگر صدا بیش از حد Gain دارد می‌توانید با استفاده از پیچ ولوم، صدا را تمیزتر کنید. با این کار دیگر نیازی به مراجعه به امپ و تغییر تنظیمات آن نیست.

از بین بردن باز (Buzz):

بسیاری از امپ‌ها در زمان استفاده در صدای بلند، شروع به ایجاد صدای اضافی (به اصطلاح باز)‌ می‌کنند. برای تصحیح این مشکل باید امپ را به یک تعمیرکار نشان دهید. یکی از راه‌های موقت رفع این مشکل پایین‌آوردن صدا از سمت گیتار است، که صداهای اضافی تولید شده توسط آن را کم خواهد کرد.

خارج شدن از میکس:

اگر به همراه گروه مشغول به نوازندگی هستید، بهتر است زمانی که از گیتار استفاده نمی‌کنید، صدای آن را ببندید. با این کار صداهای اضافی به وجود آمده توسط گیتار از بین خواهند رفت و آهنگ حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد.

تکنیک Volume Swelling:

این تکنیک کمی پیچیده‌تر است. برای این کار ابتدا با ولوم بسته، یک نت یا آکورد را اجرا کنید و سپس ولوم را به آرامی باز کنید. همچنین می‌توانید صدا را باز و مجددا ببندید. با آزمون و خطا می‌توانید صداهای جالبی را با استفاده از این تکنیک ایجاد کنید.

کاربرد پیچ تن (Tone) در گیتار الکتریک

ایجاد صدای گرم:

اگر پیچ تن باز باشد معمولا صدای گرم‌تری (مشابه لد زپلین یا جیمی هندریکس)‌ خواهید شنید. در حالتی که تن نزدیک به ۱۰ باشد صدا محدوده‌ی زیرِ گسترده‌تری دارد و به همین دلیل به اصطلاح گرم‌تر است.

ایجاد صدای دارک:

با کمتر کردن تن، به صدایی با بیس بیشتر به نام دارک می‌رسید. این صدا توسط نوازندگان بلوز (از جمله کلپتون) استفاده می‌شود.

ایجاد واه واه بدون پدال:

یکی دیگر از روش‌های پیشرفته‌ی استفاده از پیچ تن، استفاده از آن برای تولید افکت واه واه (wah-wah) است. در اصل پدال‌های wah-wah نیز تنها یک کنترل برای بالا و پایین بردن تن صدا هستند. برای این کار باید یک آکورد یا نت را اجرا کنید و سپس پیچ تن را تا آخر بالا و سپس پایین ببرید. این تکنیک نیازمند تمرین است. اما می‌توانید از آن برای ایجاد افکت‌های مختلف بدون خرید پدال استفاده کنید.

در این متن سعی کردیم اهمیت استفاده از امکانات گیتار و انتخاب صدای مناسب را توضیح دهیم. بهتر است طی زمان از این امکانات استفاده و صدای مورد علاقه‌ی خود را پیدا کنید.

منبع: Take Lessons

دیدگاه ها(7 دیدگاه)

  1. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    یه سوال من میخوام برای شروع گیتاره cort x1 bks بخرم اوکیه به نظرتون؟

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      3 سال پیش

      سلام بله برای شروع مناسب هست ولی باز همه چی به سبکی که می خواهید انتخاب کنید هم داره

  2. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    آیا آموزش گیتار الکتریک هم دارید؟

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      3 سال پیش

      سلام خیر در حال حاضر آموزش های سایت تمرکزشون روی گیتار پاپ هست

  3. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    با سلام و تشکر از مطلب خوبتان برای نواختن نت های mute آیا افکت خاصی را پیشنهاد می کنید؟ همین طور برای نت های artificial آیا باید از افکت خاصی استفاده کرد؟

  4. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    سلام.وقتتون بخیر. اگر سوئیچ پیکاپ گیتار الکتریک بشکنه چجوری میشه تعمیر کرد؟ قطعه اش رو میتونم از کجا تهیه کنم عوض کنم؟

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      5 سال پیش

      سلام بهترین توصیه که می کنیم این هست که به یک تعمیرکار مسلط مراجعه کنید مثلا اگه تو تهران هستید می تونید به فروشگاه رازمیک مراجعه کنید و از اونجا راهنمایی بخواهید ولی اگه در مجموع خودتون می خواهید دست به آچار شید می تونید در فروشگاه های جمهوری یا نمایندگی هایی که برند ساز شما رو می فروشند قطعات مورد نظر رو پیدا کنید و اقدام به درست کدرن آن کنید