۱۰ گیتاریست برتر تاریخ به انتخاب رولینگ استون

چندی پیش مجله‌‌ی معتبر رولینگ استون لیستی از برترین نوازندگان گیتار تاریخ را منتشر کرد. در ادامه ۱۰ گیتاریست برتر تاریخ با انتخاب این لیست را مشاهده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: گران‌ترین گیتارهای فروخته شده در تاریخ موسیقی

۱۰/ پیت تاونزند

پیت تاونزند (Pete Townshend) به عنوان نوازنده‌ی گروه The Who به شهرت رسید. تون شند بیشتر از سولو به نوازندگی ریتم پرداخته است، و شاید به همین دلیل نیز بسیاری از اهمیت فوق‌العاده‌ی اون در تاریخ راک چشم‌پوشی کرده‌اند. نوازندگی ریتم تون شند بسیار جسورانه و قوی است. او همچنین شخصیت بسیار جسوری داشت. تون شند از نخستین گیتاریست‌هایی بود که یک گیتار را بر روی استیج کاملا نابود کرد.

هرچند روی دیگر او، شخصیتی آرام و عمیق است. پیت علاقه‌ی بسیاری به سبک جاز دارد و در مصاحبه‌ای گفته ترجیح می‌دهد باقی‌مانده‌ی زندگی حرفه‌ای خود را جاز اجرا کند. محدوده‌ی وسیع آکوردهایی که تون شند اجرا می‌کرد، در موفقیت د هو بسیار موثر بود. این گروه، گیتار بیس و درام بسیار سنگینی داشت که بدون یک نوازنده‌ی گیتار خبره، ممکن بود به آشفتگی و سردرگمی منجر شود. تون شند به این گروه نظم داد و در مسیر موفقیت آن‌ها بسیار تاثیرگذار بود. او همچنین از نخستین گیتاریست‌هایی بود که از Power Chord استفاده کرد. تکنیکی که پس از آن و با لد زپلین به جهان معرفی شد.

۹/ دوین المن

دوِین اِلمن (Duane Allman) مشهورترین نوازنده‌ی گیتارِ اسلاید در تاریخ است. گیتار اسلاید (و هر سبکی از نوازندگی گیتار الکتریک) به دنبال تقلید صدای انسان و ادامه و بازسازی آن از طریق ساز است. المن این کار را بهتر از هر گیتاریست دیگری انجام داد.

دوین در گروه خود به نام برادران المن فعالیت می‌کرد. هرچند یک روز اریک کلپتون اجرای او را دید و از او خواست که بر سر ضبط آلبوم «لیلا و ترانه‌های عاشقانه‌ی دیگر» برود. المن با کلپتون نواخت و یکی از بهترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی را خلق کرد. او در اکثر ترک‌های آلبوم ، از جمله لیلا، نوزاندگی کرد. نوزاندگی المن در لیلا به یکی از مشهورترین اسلایدهای تاریخ موسیقی تبدیل شد.

کلپتون در مصاحبه‌ای گفته است که پیش از ضبط این آلبوم می‌دانست که همکاری او با المن به کشف دنیای جدیدی در نوازندگی گیتار منجر خواهد شد. او همچنین می‌گوید که درباره‌ی حضور دو گیتاریست در استودیو نگران بود، اما با اخلاق حرفه‌ای دوین همه‌چیز خیلی زود حل شد. زندگی دوین المن خیلی زود و در سن ۲۵ سالگی پایان یافت. هرچند سبک نوازندگی او همچنان الهام بخش بسیاری از گیتاریست‌های جوان است.

۸/ ادی ون هیلن

ادی ون هیلن (Eddie Van Halen) به نوازندگی ریف‌های پیچیده و بی‌نظیر مشهور است. او همچنین از گیتار به شکلی استفاده کرد که پیش از آن در دنیای موسیقی کمیاب بود. بسیاری از هارمونیک‌ها و تکسچرهای ون هیلن از نوع نوازندگی او و نحوه‌ی استفاده‌‌اش از پیک گیتار سرچشمه می‌گیرند.

ادی اکثرا پیک را بین انگشت شصت و انگشت وسط خود می‌گرفت. به این ترتیب انگشت اشاره برای انجام تکنیک‌های از جمله فینگر تَپینگ آزاد بود. در پشت تمام این تکینک‌های پیچیده اما روح موسیقی در جریان بود. نحوه‌ای از اجرا که موزیکال و حقیقی بود. سبکی از اجرا که موسیقی راک مدرن را دستخوش تغییر کرد.

۷/ چاک بری

چاک بِری (Chuck Berry) یکی از بزرگ‌ترین نوازنده‌های بلوز است. چاک در جهت مخالف هم‌دوره‌ای‌های خود (که اکثرا نوازندگان جاز بودند) حرکت می‌کرد. چاک بری آهنگ‌های ساده‌ای را اجرا می‌کرد که پیچیدگی پنهانی داشتند. نوعی از موسیقی که بی‌آلایش و جسور است و از زندگی طبقه‌ی فرودست سرچشمه می‌گیرد.

کیث ریچاردز درباره‌ی او می‌گوید: «چاک کم‌سن‌تر از بسیاری از نوازندگان بلوز هم‌دوره‌ی خود بود. و موسیقی او، بدون اینکه پاپ شود، مردمی‌تر بود. همه می‌توانند راک باشند. اما چاک رول را داشت.» تاثیر چاک بری بر گیتار راک و بلوز، این دو سبک را برای همیشه متحول کرد.

۶/ بی بی کینگ

بی بی کینگ (B.B. King) یکی از مهم‌ترین گیتاریست‌های تمام دوران است. کینگ در میسیسیپی بزرگ شد و از فرهنگ کار در مزرعه و نوازندگان بزرگ بلوز از جمله رابرت جانسون در سبک موسیقی خود الهام گرفت. او نه تنها خواننده‌ی ماهری بود، بلکه بخشی از وکال را به گیتار خود واگذار می‌کرد.

بی بی کینگ به استفاده از نت‌های ساده و در عین حال تکنیک‌های ماهرانه مشهور است. او نخستین کسی است که تکنیک‌هایی از جمله ویبراتوی شیمرینگ و بندکردن را به موسیقی بلوز وارد کرد. او در ویدیویی (که پیش از این در لامینور منتشر شده) توضیح می‌دهدچگونه این تکنیک‌ها را انجام می‌دهد و در عین حال می‌گوید که چگونگی انتخاب نت‌ها و صداها -برای او- از استفاده از تکنیک‌های پیچیده مهم‌تر است.

همین سبک اجرای ساده الهام بخش بسیاری از نوازندگان گیتار بلوز از جمله استیوی ری وان، اریک کلپتون و کیث ریچاردز بود.
 

آیا می‌خواهید گیتار را از ابتدا یاد بگیرید؟
دوره های ویدیویی و مسیرهای آموزشی لامینور شما را در یادگیری گیتار یاری می‌کنند.
 
 
دوره اول را رایگان ببینید

۵/ جف بک

جف بِک (Jeff Beck) از یارد بردز به دنیای موسیقی معرفی شد. صدای گیتارِ بک، ملودیک و در عین حال براق و بی‌پروا بود. بسیاری از همان سال‌ها استعداد او را کشف کردند. جف جای خالی کلپتون را در یارد بردز پر کرد. کاری که در ابتدا غیرممکن به نظر می‌رسید اما سپس به کشف ستاره‌ای تازه انجامید.

جف همچنین به خوبی در کنار خوانندگان بزرگ نوازندگی می‌کرد. او دو آلبوم موفق را با راد استوارت ضبط کرد که این مهارت را به خوبی آشکار می‌کند. او همچنین در آلبوم Truth قدرت خود در نواختن بلوز (و در عین نوآوری در این سبک) را به رخ کشید.

این نوازنده پس از مدتی به سراغ سبک فیوژن رفت. در این سال‌ها او به تنهایی به نوازندگی می‌پرداخت اما مانند هر گیتاریست بزرگ دیگری، گیتار او شخصیت یک خواننده را داشت و به خوبی جای خالی وکالیست را پر می‌کرد.

۴/ کیت ریچاردز

کیت ریچاردز (Keith Richards) به عنوان عضوی از گروه اسطوره‌ای رولینگ استونز به جهان موسیقی معرفی شد. کیث در استونز گیتار ریتم و سولوی بسیاری از آهنگ‌ها را انجام داد. او همچنین در این بین محیط امنی را ایجاد کرد که میک جگر خواننده‌ی گروه بتواند بهترین کارهای خود را اجرا کند. کیث همچنین به استفاده از کوک‌های متفاوت مشهور است. او در بسیاری از آهنگ‌های رولینگ استونز از کوک‌های جایگزین استفاده کرد.

با وجود شهرت در نوازندگی راک، ریچاردز از سبک بلوز و نوازندگان بزرگی از جمله چاک بری و رابرت جانسون در نوازندگی گیتار الهام گرفت. او همین روح دیرینه را به موسیقی گروهی دمید که با نوآوری‌های خود، سبک راک را برای همیشه تغییر داد.

۳/ جیمی پیج

جیمی پیج هم مانند کلپتون و جف بک با یارد بردز به موسیقی معرفی شد. هرچند سال‌ها بعد و با گروه اسطوره‌ای لد زپلین شهرت جهانی پیدا کرد. پیج به انتخاب هنرمندانه‌ی نت‌های خود مشهور است. بسیاری از سولوهای او از جمله Black Dog بارها توسط نوازندگان دیگر بازسازی شده‌اند. هرچند سبک اجرا و مهارت‌های او با سایر نوازندگان متفاوت و تقریبا غیرقابل بازسازی بود. مجله‌ی آن‌کات درباره‌ی پیج می‌گوید: «او بزرگ‌ترین و مرموزترین گیتار هیرو در تاریخ است.»

۲/ اریک کلپتون

اریک کلاپتن یکی از تاثیرگذارترین گیتاریست‌های تمام دوران است. ادی ون هیلن درباره‌ی او می‌گوید: «کلپتون تنها گیتاریستی است که روی من تاثیر گذاشت. نوازندگی،‌ استایل و صدای گیتار او همواره با سادگی همراه بوده‌اند. در Cream او یک گیتار گیبسون رو به یک امپ مارشال وصل می‌کرد و بهترین سولوها را می‌نواخت.»

کلپتون چند سال بعد از Cream سبک خود را تغییر داد. او حتی گیتار خود را تغییر داد و به سراغ استرتوکستر رفت. در آن سال‌ها لیلا را نوشت و با اکثر نوازندگان بزرگ بلوز هم‌نوازی کرد. همچنین از دام اعتیاد زنده بیرون آمد. تنوع سبک و نوازندگی بی‌نظیر کلپتون او را به استاندارد طلایی گیتار برای افراد پس از خود تبدیل کرد و خیلی زود بخش بزرگی از نوازندگان گیتار با الهام از کلپتون قدم در این راه گذاشتند.

بی بی کینگ، نوازنده‌ی بزرگ بلوز، درباره‌ی کلپتون گفته است: «نت به نت، هیچ نابغه‌ی گیتاری به سطح نوازندگی کلپتون نمی‌رسد.»

۱/ جیمی هندریکس

دهه‌ها پس از درگذشت‌اش، جیمی هندریکس همچنان به عنوان بهترین نوازنده‌ی تاریخ شناخته می‌شود. هندریکس نگاه‌ها را به موسیقی راک و نوازندگی گیتار تغییر داد. بسیاری از تکنیک‌های نوازندگی، از جمله راه‌های مختلف استفاده از ومی بار، همگی ابتدا توسط هندریکس آزمایش شدند.

نوازندگی به نظر برای هندریکس کار آسانی بود. او همچنین از اولین نوازندگانی بود که از فیدبکِ امپلیفایر به عنوان یک عامل موسیقایی استفاده کرد. با وجود زندگی حرفه‌ای کوتاه، جیمی هندریکس همچنان بزرگ‌ترین نام در دنیای گیتار،‌ و انتخاب شماره‌ی ۱ در این لیست است.
جالب است بدانید جیمی هندریکس یک گیتاریست چپ دست است.علی رغم اینکه خود او یک راست دست بود!

شاید این مطلب هم برای شما جالب باشد : نحوه گیتار زدن چپ دست ها

نوازندگان بسیاری از جمله رابرت جانسون، استیوی ری وان و اسلش در این لیست ۱۰ نفره جایی نداشتند. شما از کدام نوازنده الهام گرفته‌اید و جای چه کسانی را در این لیست خالی می‌بینید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: RollingStone

دیدگاه ها(41 دیدگاه)

  1. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    بی بی کینگگگ وواووو چاک بری وواووو واقعا در لیستی که بی بی کینگ یا آلبرت کینگ در ۱۰ نفر اول نباشه به اون لیست شک دارم ، درود بر شما . در گیتاریست های ایرانی هم همانطور که دوستان گفتند رضا میرهادیان و آرمیک بی نظیرند ، اگر دست به ساز باشیم متوجه میشیم قدرت مضراب این اساتید رو ، یک لیست ایرانی هم اضافه کنید با آثار .

  2. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    با سلام.درسته که دوستان میگن موسیقی سلیقه ایه .اما اون بازرگانی که دوستان نام بردن در لیست هستن چون صد گیتاریست برتر تاریخ رو نوشته هم گیلمور کبیر هست هم استیوی و ریچی بلک مور نازنین و هم گری مور فقید.همه در این لیست قرار دارن.ولی به نظرمن کلاپتون.جیمی پیج. برادران آلمن. جف بک.کیت ریچارد .و دیوید گیلمور. اما این جمله تقریبا بین گیتاریستهای اون زمام بخ ضد المثل تبدیل شده که میگن:کلاپتون خداست!

  3. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    باکت هد

  4. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    بله منم موافقم با شما ، با بیست سال تجربه گیتار نوازی در اروپا میتونم بگم ما گیتاریست خوب ایرانی نداریم که بشه در حد این لیست معرفی کرد ، با یک سرچ ساده و شنیدن آثار میشه متوجه شد . به استثنای برخی قطعات آرمیک و رضا میرهادیان با قطعاتی همچون عروج و فسانه ، که برگ آس و برنده گیتار نوازی ما ایرانی ها هستند و مورد تحسین اساتید اروپا ...

    • امین ساجدی

      3 سال پیش

      مرسی از به اشتراک گذاشتن تجربه خودت کامران جان

  5. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    من مقیم ایران نیستم ، و کنسرت بسیاری از گیتار نوازان بزرگ رو که برخی هم در لیست بودند سالها پیش مستقیم رفتم ، اما چون خودم تحصیلاتم موسیقی بوده میتونم بگم از بهترین گیتاریست های ایران هم میشه رضا میرهادیان رو نام برد که سونوریته ساز و پنجه اش واقعا متفاوته ... و اکثر دوستان نوازنده من در امریکا در ایرانی ها فقط میرهادیان رو قبول دارن ...

    • امین ساجدی

      3 سال پیش

      مرسی جلال جان بخاطر به اشتراک گذاری تجربه خودت با ما

  6. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    پاکو د لوسیا، سانتانا، گیلمور ، گری مور ، ستریانی، اسلش و..... خیلی ها تو این لیست نیستند ، اساسا امریکاهایی ها وقتی صحبت از موسیقی میشه فقط دیترویت و بوردوز و می سی سی پی ، کانزاس و نیویورک رو یادشون میاد ، همونطوری که تو انتخاب فیلم فقط هالیوود یادشون میاد 😅😅😅

  7. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    وقتی دیوید گیلمور تو لیست نیست....پس این لیست لیست نیست..بااحترام. آ قا مگه میشه؟

  8. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    واقعا جای خالیه دیوید گیلمور و اسلش شدیدا خالیه. البته مجله رولینگ استون نظر خودشونو گفتن و قرار نیست دقیقا همینطور باشه. نظر شخصیه من اینه که جیمی پیج اول و کلاپتون دوم. و دیوید گیلمور و اسلش و کرک همت جزو ۱۰ نفر برتر تمام دوران هستن.

  9. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    جای پاکو د لوسیا خالیه ...

  10. کاربر مهمان

    3 سال پیش

    بنظرم الکسی لایو‌ مؤسس گروه children of bodom یکی از اسطوره هاس که با شنیدن کارهاش ادم‌ تو هر حالتی باشه میخکوب میشه...و واقعا نمیدونم چرا اسمش توی این لیست نیست...

  11. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    جیمی پیج باید رتبه ۱ رو داشته باشه تو لیست و جای دیوید گیلمور و الکس لایفسون هم خالیه

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      4 سال پیش

      مرسی از کامنتتون

  12. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    جای خالی آدام جونز از گروه TOOL ب شدت احساس میشه

  13. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    واقعا حیفه که اینگوی مالمستین جزوشون نیست باید اولین نفر باشه چون واقعا ادمو توی رویا میبرد

  14. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    به نظرم جای کرت کوبین توی این لیست خالیه

  15. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    اینایی ک گفته شد از بزرگان سبک بلوز هستن،،،وگرنه هیشکدوم در حد پاکو دلوسیای کبیر نیستن،،البته خوبو بد مال کشور خودمونه،اونجا بین خوبو خوبتر انتخاب میشن و اینکه موسیقی سلیقه ای هست،من نظر خودمو گفتم فقط

  16. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    ازنظر من یکی از بهترین نوازندگان گیتار درنیا میباشد. Mark Knopfler

  17. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    بنظرم اصلا مطلبتون کامل نبود و همه ی سبک هرو نیز در نظر نگرفتین

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      5 سال پیش

      سلام پارسا و مرسی از نظرت با توجه به محدودیت 10 تا گیتاریست برتر که انتخاب کرده بودیم نمی شد همه سبک ها رو پوشش داد وقطعا جای گیتاریست های خیلی بزرگی در این لیست خالی هست برای مشاهده لیست کامل تری از گیتاریست های پیشنهاد می کنیم لیست هایی که هر چند ماه یک بار مجله رولینگ استونز درباره بهترین گیتاریست های تاریخ میده رو نگاه کنی

  18. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    ال دی مىولا، جانی مک لافلین، دیوید گیلمور،پاکو د لوسیا، تونینو بالیاردو، ویسنته آمیگو،جادوگر فلامنکو سابیکاس، پاکو پنیا، وحید ایرانشاهی هم که سلطان پیک این مقام ها مال اینا بود یه نفر یعنی از خود اسپانیایی ها نبوده که بهتر از اینا گیتار زده باشه یا وحید ایرانشاهی که رکورد زده در کل جهان اینا هیچ کدوم نبودن با این سختی و سنگینی که قطعاتشون از لحاظ دانش موسیقیایی و اجرا و احساسات این قدر پره بعد اینا..... من که اصلا قبول نداشتم

  19. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    تونینو بالیاردو چی شد این وسط دیوید گیلمور کجا رفت :////

  20. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    تونینو بالیاردو چی شد این وسط :////

  21. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    دوین آلمن بعد از هندریکس بهترین و بزرگترین گیتاریست تاریخه میگی نه ؟ آهنگاشو گوش کن

  22. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    جو سترياني گيلمور مالمستين

  23. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    سلام به همه . من نمیگم که بعظی ها اشتباه هستن ولی وقتی صحبت از گیتار و راک میشه نباید اسمی از استیو وای بیاد ؟

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      5 سال پیش

      سلام محمد این مقاله ترجمه یه مقاله خارجی بوده ولی تو هم حق داری و استیو وای از بهترین گیتاریست هاست

  24. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    درود بر شما Knopfler چه جایگاهی داره در لیست گیتاریستهای جهان؟

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      5 سال پیش

      خب گیتاریست ها طبق معیارهای مختلفی رده بندی میشن که یکی از مهمترین این منابع مجله رولینک استون هست که بهترین گیتاریست ها رو معرفی می کنه که می تونید با نگاه کردن به این مجله درباره این لیست ها بیشتر بدونید و mark knopfler هم بدون شک از گیتاریست ها و خوانندگان افسانه هست برترین گیتاریست های تاریخ

  25. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    قطعا جای گیلمور و کرت کوبین خالیه تو این لیست

  26. کاربر مهمان

    5 سال پیش

    تونی آیومی خالی ترین جای ممکن در این لیست!!با انقلابی که ایومی و بلک سبث در دنیای موزیک و هوی متال برپا کردندو چندین سبک وشاخه بعد از خود رو تحت تاثیر قرار دادن قطعا تنها کسی که توانست حتی با نقص عضو آنهم انگشتان دست به این جایگاه برسه لیاقت این رو داره که بین 10گیتاریست تاریخ لقب بگیره ..شاید تنها کسی که به جیمی هندریکس وابداعات و استعدادش نزدیک تر بود

  27. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    "ريچي بلك مور" جايي نداره؟!:/

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      6 سال پیش

      گیتارهای که امضاء دارند خیلی خیلی سخت تو ایران پیدا میشن و اگر هم باشن قیمت بسیار بالاتر از قیمت واقعی دارند بهترین پیشنهاد برای خرید این گیتارهای این هست که به کشورهای دیگر برید مثل ترکیه و از فروشگاه های معتبر خرید کنید

  28. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    کلپتن خداست‌.این جمله هم هنوز ک هنوزه از زبان خیلی ها من جمله جان لنون و بی بی کینگ گفته شده. هنوز ک هنوز ب روی دیوارهای کشوارها نوشته شده ک کلپتن خداست.هیچ کس نت ب نت ب زیبایی و اصولی بودن کلپتون ب وجود نیومده! تغییراتی ک تو نواختن انجام داده و همین امر باعث شده ک سبک نواختن کلپتون بصورت مبنا تدریس میشه امروز در آموزشگاه های تراز بالا

  29. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    David Gilmour moono chikar nazashti dada??!!

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      6 سال پیش

      قطعا دیوید گیلمور یکی از بهترین گیتاریست های تاریخ هست

  30. کاربر مهمان

    6 سال پیش

    پس گیلیمور کوووووووووووووووو

    • جلال برآبادی ( مدیریت )

      6 سال پیش

      قطعن گیلمور یکی از بهترین گیتاریست های تاریخ موسیقی هست و این رو هم بدونید که نظرسنجی های مجله رولینگ استون همیشه با معیارهای ثابتی نیست و هر دفعه رتبه ها در اون تغییر می کنه در واقع در چند سال گذشته فقط رتبه هندریکس بوده که همیشه ثابت بوده و بقیه رتبه ها همیشه تغییر کرده و گیتاریست های مختلفی در رده بندی قرار گرفتند

    • کاربر مهمان

      5 سال پیش

      داداش اون گری مور هست ن گیلیمور

      • جلال برآبادی ( مدیریت )

        5 سال پیش

        کدوم صالح جان اگه می تونی با اطلاعات دقیقتر بهمون بگو چون برای این پست ما تحقیقات انجام دادیم و مستنداتشو داریم اگه فک می کنی جای از اون اشتباه هست با منبع به ما بگو تا درست کنیم