آموزش تعویض سیم گیتار کلاسیک

در این مطلب قصد داریم روش صحیح تعویض سیم گیتار کلاسیک (سیم‌های نایلون) را به شما آموزش بدهیم. تعویض سیم بسیار ساده است و بهتر است چندماه یکبار آن را انجام دهید تا از فرسوده شدن سیم‌ها جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی ۵ تا از بهترین سیم‌های گیتار کلاسیک

پیش از انجام مراحل زیر، سیم‌های قدیمی را شل کنید و آن‌ها را با باز کردن گره‌ها از بالا (هد استاک) و پایین (بریج) از گیتار جدا کنید. می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و دسته و بدنه‌ی گیتار را تمیز کنید. سپس سیم‌های جدید را از بسته بیرون بیاورید و مراحل زیر را دنبال کنید.

مراحل تعویض سیم گیتار کلاسیک

۱/ پیش از شروع تعویض سیم گیتار بهتر است چند برگه را پشت بریج گیتار بگذارید تا از آسیب احتمالی به آن جلوگیری کنید. یک سمت از سیم‌های نایلون باریک‌تر هستند و بهتر است از همان سمت برای گره‌زدن سیم به بریج استفاده کنید. سیم را به داخل سوراخ بفرستید و ۷ تا ۸ سانتی‌متر آن را از سمت دیگر بیرون بکشید.

۲/ بخش بیرونی سیم را دوباره به داخل بچرخانید و به زیر سیم بفرستید. با این کار یک حلقه ایجاد خواهد شد که در مرحله‌ی بعد به یک گره تبدیل می‌شود.

۳/ حالا دوباره سیم را بچرخانید و به زیر خود بفرستید. با این کار سیم به دور خود حلقه‌ای ایجاد خواهد کرد. (شکل زیر)

۴/ حالا قدم قبلی را مجددا تکرار کنید تا سیم دوبار به دور خود بپیچد.

۵/ گره را با کشیدن دو سرِ سیم محکم کنید. پس از این کار، انتهای سیم در سمت بیرونی بریج ثابت خواهد ماند.

۶/ معمولا انتهای سیم را به اندازه‌ای آزاد می‌گذاریم که به سوراخ بعدی برسد. در مراحل بعدی سیم دوم را برای امنیت بیشتر به آن گره می‌زنیم.

۷/ حالا سرِ دیگر سیم را داخل ماشین هد بفرستید. بهتر است انتهای سیم به سمت بدنه‌ی گیتار باشد.

۸/ حالا باقی سیم را از زیر هد استاک مانند تصویر زیر عبور دهید و دوباره به بالا برگردانید.

۹/ حالا سیم را مجددا از زیر خود عبور دهید و آن را بکشید تا گره را محکم کند. بهتر است این گره دقیقا در بالای سوراخ اتفاق بیفتد تا سیم را در جایگاه خود نگه دارد.

۱۰/ حالا سیم گیتار را با استفاده از ماشین هد محکم کنید. مطمئن شوید که سیم از شیار دسته عبور کرده و در جای خود ثابت باشد. سیم را با استفاده از تونر‌ کوک کنید.

۱۱/ برای سیم‌های بعدی نیز کافی است همین مراحل را طی کنید. اما همانطور که گفتیم بخش اضافی سیم اول را به داخل گره سیم دوم می‌فرستیم تا آن را در جای خود ثابت نگه دارد. این قدم‌ها را برای تمامی سیم‌ها تکرار کنید.

۱۲/ در پایان بهتر است بخش‌های اضافی و بیرون‌زده‌ی سیم‌ها را با قیچی یا سیم‌چین کوتاه کنید. نمایی از هد استاک و بریج را پس از پایان تعویض سیم‌ها مشاهده می‌کنید.

سیم‌های گیتار پس از تعویض تا چند ساعت شل می‌شوند. بهتر است پس از انجام مراحل تعویض، به آرامی سیم‌ها را بکشید و به این روند کمک کنید. شاید مجبور شوید چندبار سیم‌ها را کوک کنید تا اینکه در صدای مطلوب ثابت شوند.

به زودی آموزش تصویری اختصاصی  لامینور را نیز به این پست اضافه می‌کنیم. تا آن زمان اگر سوالی درباره‌ی تعویض سیم گیتار کلاسیک دارید یا می‌خواهید نکته‌ای را به مطالب بالا اضافه کنید، حتما آن را در بخش کامنت‌ها با ما درمیان بگذارید.

منبع: Taylor Guitars

دیدگاه ها(1 دیدگاه)

  1. کاربر مهمان

    4 سال پیش

    سلام .آموزش جامع و کاملی بود.بسیار سپاسگزارم.